زیر آسمان ایران

پنجره ای به سوی شگفتی های کیهان

زیر آسمان ایران

پنجره ای به سوی شگفتی های کیهان

زیر آسمان ایران

میلیون ها سال است که شب هنگام آسمان را ستارگان چشمک زن و حیرت انگیز می پوشاند و کره زمین بسان فرفرهای چرخان خورشید را دور می زند و بشر هزاران سال است که به رصد آسمان پرداخته و همچنان در تکاپوی جست و جوی عمیق تر آسمان است زیر آسمان ایران
نگاهی است به آنچه که در دنیای هیجان انگیز نجوم در حال وقوع است و پنجره ای هرچند دریچه وار به سوی شگفتی های کیهان.

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

هفت مسافر ایرانی مریخ

دوشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۲۷ ق.ظ

پروژه «مارس وان» (Mars One) نام ۷۰۵ نفر از داوطلبان سفر بی‌بازگشت به مریخ را اعلام کرد که پس از گذاراندن مرحله‌ سلامت پزشکی به مرحله‌ی بعدی این پروژه راه یافته‌اند.

به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی نجومی به نقل از ایسنا در این میان نام هفت ایرانی از بین 9 ایرانی که در مرحله قبل انتخاب شده بودند نیز به چشم می‌خورد. رامین سعیدآذر، صادق مدرسی، الهه نوری، سحر وقوعی، علی رسول‌زاده، زهره فتوره بنابی، سعید (روح الله) قندهاری این بخت را دارند که یکی از چهار انسانی باشند که برای اولین‌بار قدم روی سطح مریخ خواهند گذاشت.


  • مهدیه

هلال ماه سحرگاه

چهارشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۲۴ ق.ظ

این عکس رو سحرگاه آخرین روزهای ماه رمضان گرفتم مربوط میشه به سال 89 . بعدها حس کردم یادآور این آیه از قرآن هستش ... حس خوبی بهم میده امیدوارم که خوش تون بیاد .

  • مهدیه

جفت کهکشان آرپ 81

پنجشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۵۵ ق.ظ
apod-23April-nightsky.ws.jpg

از سیاره زمین، ما جفت کهکشانی را می بینیم  که با نام آرپ 81 شناخته شده است، که تقریبا 100 میلیون سال بعد از برخورد نزدیکشان را ما الان می بینیم. این منطقه تشکیل ستاره ایی که توسط تعامل گرانشی دو طرفه در حین برخورد بهم ریخته شده با جزییات در این تصویر ترکیبی رنگی دیده می شود و رگه های از و گردوغبار هم در آن دیده می شود و حدود 200هزار سال نوری یا حتی بیشتر گستردگی دارد. NGC6622 و NGC6621، کهکشان هایی تقریبا هم اندازه هستند که با کهکشان بزرگ دیری در آینده دور ادغام می شوند.این کهکشان ها در صورت فلکی اژدها و در فاصله 280 میلیون سال نوری ازما قرار دارند. 

آسمان شب

  • مهدیه

چگونگی تولد و مرگ ستارگان

پنجشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۰۰ ق.ظ
وقتی که شب هنگام، ستارگان را در آسمان می‌بینیم، احساس می‌کنیم که تغییرناپذیرند. بی‌تردید آنچه ما در آسمان می‌بینیم با آن‌چه که نیاکان ما می‌دیدند چندان تفاوتی ندارد. آسمان شب، هزاران سال پیش نیز که نیاکان ما از ستاره‌ها صورت‌های فلکی می‌ساختند چنین بود. اما ستارگان در معرض تغییر و تحول‌اند. آن‌ها نیز هم‌چون انسان‌ها متولد می شوند، عمری را سپری می‌کنند، و می‌میرند.

  • مهدیه