زیر آسمان ایران

پنجره ای به سوی شگفتی های کیهان

زیر آسمان ایران

پنجره ای به سوی شگفتی های کیهان

زیر آسمان ایران

میلیون ها سال است که شب هنگام آسمان را ستارگان چشمک زن و حیرت انگیز می پوشاند و کره زمین بسان فرفرهای چرخان خورشید را دور می زند و بشر هزاران سال است که به رصد آسمان پرداخته و همچنان در تکاپوی جست و جوی عمیق تر آسمان است زیر آسمان ایران
نگاهی است به آنچه که در دنیای هیجان انگیز نجوم در حال وقوع است و پنجره ای هرچند دریچه وار به سوی شگفتی های کیهان.

۱ مطلب در مرداد ۱۳۸۹ ثبت شده است

تیتان قمری شگفت انگیز

يكشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۸۹، ۰۵:۱۵ ق.ظ

از زمانی که بشر پا به عرصه وجود نهاد محصور زیبایی های  آسمان شب گشت و در پی کشف شگفتی های بی پایان آن برآمد.
ذهن کنجکاو و پرتکاپوی انسان همواره او را به سمت کاوش در گیتی کشانده و هرچه زمان می گذرد و دانسته هایش بیشتر می شود به سوالات بی پاسخ بسیاری برخورد می کند.
اگر به جستجو در میان تاریخ نجوم سرزمین های گوناگون بپردازیم درمی یابیم که در گذشته های دور تنها جنبه ی ستاره شناسی میان اقوام و ملل رصد آسمان بوده که بعدها با محاسباتی برای بررسی و پیش بینی پدیده ها ساخت ابزارهای مختلف نجومی و مکان هایی برای رصد آسمان تدوین و تکمیل گشته است.
رصدگران آسمان با بررسی آسمان شب بطور مداوم و پی در پی متوجه شدند که ستارگانی که اکنون سیارات نام گرفته اند در طول گذر زمان در آسمان جا به جا میشوند.
اما امروزه با پیشرفت علم و فناوری و ساخت ابزارهای رصدی قدرتمند سیارات بیش از پیش شناخته شدند و سازه های دست بشر در سطح و اطراف آن ها در حال کاوش هستند.
اکنون در دور دست ها و در ورای سیاره کوچک ما جایی دورتر از مریخ و فراتر از مدار سیاره غولپیکر مشتری سیاره ای قرار دارد که در زیبایی منحصر به فرد است.
سیاره زحل که به واسطه حلقه های اطرافش همواره مورد توجه سیاره شناسان و دانشمندان بوده و از دید تلسکوپ ها  مدارگرد ها و سفینه ها نیز پنهان نمانده است.
اما در فاصله ی حدود یک میلیون کیلومتری ششمین سیاره منظومه شمسی قمری در حال چرخش استکه طبق مطالعات انجام شده و اطلاعات بدست آمده توسط کاوشگرهای فضایی شباهت بسیاری با گذشته سیاره زمین دارد.
کریستین هویگنس در سال ۱۶۶۵ میلادی تیتان بزرگترین قمر سیاره زحل و دومین قمر بزرگ منظومه شمسی که تنها قمر دارای جو غلیظ است را کشف کرد.
تا کنون از تیتان و سایر سیارات و اقمار منظومه شمسی تصاویر فراوانی تهیه شده است که این تصاویر برای ما به جز لذت بردن از آن اطلاعات عمیق و گسترده ای را در بر دارد .
اما در مورد عکس برداری در نور مرئی و خارج از جو این قمر باید گفت که به سبب وجود ذرات معلق و جامدی به نام آیروسل در جو تیتان و کاهش میزان شفافیت جو این قمر به وسیله همین ذرات که مانع برخورد نور خورشید به سطح میشود ما در نور مرئی قادر به مشاهده سطح این قمر نیستیم
اما با تحلیل داده های حاصل از بررسی جو تیتان در نور مرئی اطلاعات بیشماری بدست می آید که در زیر به چند نکته اشاره شده است.
باد های جوی از پدیده های جو تیتان هستند که میتوان با بررسی میزان تراکم بادها و جهت حرکت آنها  الگوی کلی از حرکت بادها در جو این قمر را شبیه سازی و حرکت های بعدی را پیش بینی کرد.
با بررسی جهت تابش پرتوهای خورشید به این قمر و با استفاده از شواهد و اطلاعات قبلی بدست آمده در مورد چگونگی حرکت تیتان در مدار خود میتوان دوره فصل ها را در قطب های مختلف پیش بینی کرد.
با تحلیل رنگ های موجود در تصویر میتوان به ترکیبات و عناصر موجود در جو پی برد که این مواد نیز بر سطح بی تاثیر نیستند.
با مقایسه دقیق تصاویر قبلی و جدید میتوان در صورت تغییر آنها را یافت و اسراری جدید را آشکار کرد.
تیتان شگفت انگیزترین قمر منظومه خورشیدی است قطعا خورشید به داشتن چنین عضوی در خانواده عظیم خود می بالد.

نگاشته شده توسط مهدیه شهیدی

  • مهدیه