زیر آسمان ایران

پنجره ای به سوی شگفتی های کیهان

زیر آسمان ایران

پنجره ای به سوی شگفتی های کیهان

زیر آسمان ایران

میلیون ها سال است که شب هنگام آسمان را ستارگان چشمک زن و حیرت انگیز می پوشاند و کره زمین بسان فرفرهای چرخان خورشید را دور می زند و بشر هزاران سال است که به رصد آسمان پرداخته و همچنان در تکاپوی جست و جوی عمیق تر آسمان است زیر آسمان ایران
نگاهی است به آنچه که در دنیای هیجان انگیز نجوم در حال وقوع است و پنجره ای هرچند دریچه وار به سوی شگفتی های کیهان.

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

ستارگان بهار

چهارشنبه, ۵ تیر ۱۳۹۲، ۰۱:۴۵ ق.ظ

نماهای رویایی

عکس از بابک امین تفرشی

 

  • مهدیه

ارسال کارت پستال به همسایگان فضایی

چهارشنبه, ۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۴ ق.ظ

18 سال دیگر پیام‌هایی که از طریق پروژه جدید برقراری ارتباط با موجودات بیگانه در روز 17 ژوئن (27 خرداد) به فضا ارسال شد، به یک منظومه ستاره‌یی دور موسوم به «گلیزه 526» خواهد رسید.

 مقامات پروژه «سیگنال تنها» که یک وب‌سایت جدید برای ارسال پیام‌های نوشته شده به موجودات فضایی گیرنده آنها بوده، امیدوارند پیام‌های آنها بتواند نخستین گفت‌وگو بین زمین و شکل‌های دیگر حیات هوشمند احتمالی را برقرار کند.

یکی از اولین پیام‌های این شرکت که به سیستم گلیزه 526 در فاصله 17.6 سال نوری از زمین ارسال شده از طرف ری کورزویل،‌ نویسنده و مخترع آمریکایی بود که در آن آمده است: «با سلام به گلیزه 526 از سوی دانشگاه سینگیولاریتی. هنگامی که این پیام را دریافت می‌کنید، رایانه‌ها باعث باهوش‌تر شدن ما و درک بهتر شما و خرد جهان شده‌اند.»

  • مهدیه
تلسکوپ فضایی هابل تصویر جدیدی از کهکشان مارپیچی مسیه (Messier61)‌ تهیه کرده است که جزئیات بسیار دقیقی از این کهکشان ارائه می‌کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کهکشان مارپیچی مسیه معروف به NGC4303 در فاصله 55 میلیون سال نوری از زمین واقع شده و بخشی از خوشه کهکشانی سنبله (Virgo)‌ محسوب می شود.

تلسکوپ فضایی هابل به تازگی تصویر جدیدی از کهکشان مارپیچی Messier61 تهیه کرده است که امکان بررسی دقیق ساختار این کهکشان از جمله جزئیات خیره کننده بازوهای ماریچی را فراهم می کند.

این تصویر نشان می دهد، اندازه کهکشان مسیه تقریبا هم اندازه کهکشان راه شیری بوده و قطر آن حدود 100 هزار سال نوری است.

مسیه به دلیل وجود شش ابر نواختر در این کهشکان مورد توجه محققان و اخترشناسان قرار دارد؛ دو کهشکان Messier83 و NGC 6946 نیز به ترتیب دارای شش و 9 ابرنواختر هستند.
  • مهدیه

چرت یک سیاهچاله پس از صرف غذا!

شنبه, ۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۶:۳۰ ق.ظ

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا ناسا و آرایه ی طیف سنج هسته ای NuSTAR تصویر یک سیاهچاله که ۱۱ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد را مشاهده کردند که یک دهه پس از مصرف کردن زباله های فضایی، در حال استراحت و خواب میباشد.

سیاهچاله ای که دانشمندان مطالعات خود را روی آن متمرکز کرده اند، در مرکز کهکشان «NGC 253» قرار گرفته است، این کهکشان به داشتن نرخ شگفت انگیز برای تولد ستاره های جدید مشهور است. به رغم اینکه مشخص شده است این کهکشان در حال استراحت و خواب است اما نور اشعه ایکسی که این سیاهچاله مصرف کرده به صورت محسوسی قابل مشاهده است.


  • مهدیه