زیر آسمان ایران

پنجره ای به سوی شگفتی های کیهان

زیر آسمان ایران

پنجره ای به سوی شگفتی های کیهان

زیر آسمان ایران

میلیون ها سال است که شب هنگام آسمان را ستارگان چشمک زن و حیرت انگیز می پوشاند و کره زمین بسان فرفرهای چرخان خورشید را دور می زند و بشر هزاران سال است که به رصد آسمان پرداخته و همچنان در تکاپوی جست و جوی عمیق تر آسمان است زیر آسمان ایران
نگاهی است به آنچه که در دنیای هیجان انگیز نجوم در حال وقوع است و پنجره ای هرچند دریچه وار به سوی شگفتی های کیهان.

افق هایی نو از پلوتو

شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۱۶ ب.ظ

پلوتو

روز سه شنبه 23 م تیرماه فضاپیمای New Horizons ناسا پس از 9 سال و طی مسافت 6 میلیارد کیلومتر از فاصله‌ی ۸ هزار کیلومتری پلوتو با سرعتی معادل ۵۰ هزار کیلومتر در ساعت گذر کرد . این فضاپیما به هفت عدد از تجهیزات علمی مجهز است و اطلاعاتی را مخابره خواهد کرد که در سال‌های آینده دانشمندان به تحقیق در مورد آن‌ها خواهند پرداخت.

نیو هورایزن سه ابزار نوری، دو ابزار پلاسمایی، یک حسگر گرد و غبار و یک فرستنده و دریافت کننده‌ی رادیویی دارد. آن‌ها قصد دارند در مورد جغرافیای پلوتون، ترکیب و دمای سطح آن، فشار و دمای جو آن و سرعتی که پلوتون و قمرهایش با آن در فضا حرکت می‌کنند، اطلاعاتی کسب کنند.

افق‌های نو ماموریت خود را در دی ماه سال گذشته آغاز کرد و در ۲۳ تیر ماه موفق به تکمیل آن شد. تنها دقایقی قبل از گذر نیو هورایزنز از کنار پلوتون ناسا عکسی رنگی از این سیاره را در اینستاگرام منتشر کرد. این عکس در ساعت ۱۲:۳۰ ظهر دوشنبه ۲۲ تیر ماه گرفته شده است.

 

 

در این عکس می‌توانیم قلب پلوتو را با جزئیاتی بیشتر مشاهده کنیم. پوسته‌ای که مشاهده‌ی آن در عکس‌های قبلی ناممکن بود و کمربند تاریک این سیارک در عکس جدید کاملا واضح هستند.

قبل از اتمام ماموریت افق‌های نو اطلاعات بسیار کمی از این سیارک در دست بود اما حالا می دانیم که سطح آن از کوه های بلند قامت ؛ قطعه های یخ آبی و اقلیم فعال مرموزی تشکیل شده است .

یکی از عجیب‌ترین عکس‌ها در واقع مربوط به بعد از گذر کامل افق‌های نو است. این فضاپیما پس از گذر برای اثبات گذر کامل رو به عقب برگشته و عکسی از پلوتو می‌گیرد. با استفاده از این عکس محققان متوجه جو ضخیم و عجیب پلوتو شدند.

 

nh 01 stern 05 pluto hazenew

 

دانشمندان در حال حاضر در تلاش هستند تا منشا این جو، مواد سازنده و تاثیر آن بر سطح پلوتو را بیابند. افق‌های نو بسیاری از اطلاعات را در خود جا داده است و در طی ۱۶ ماه آینده و مرحله به مرحله آن‌ها را به زمین مخابره خواهد کرد. باید منتظر ماند و دید که تحلیل کامل داده‌ها، چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار خواهد داد.

 

پس از سپری شدن بیش از یک ماه و انتشار عکس‌های متعدد، به تازگی اولین ویدیو از گذر فضاپیمای بدون سرنشین افق‌های نو از کنار پلوتو منتشر شده‌ است، که تجربه‌ی عبور از کنار این سیارک از فاصله‌ی ۱۲ هزار کیلومتری را به بینندگان آن منتقل می‌کند ؛ یکی از عکس‌های استفاده شده در ویدیو عکسی است که تنها چند دقیقه قبل از رسیدن افق‌های نو به نزدیک‌ترین فاصله از پلوتو ، توسط این فضاپیما گرفته شده است :

 


البته باید گفت که این ویدیو از کنار هم قرار دادن عکس‌های متعددی که این فضاپیما هنگام انجام آخرین مرحله از ماموریت خود گرفته، ساخته شده است. فضاپیمای نیو هورایزنز یا افق‌های نو سریع‌ترین فضاپیمای ساخت ناسا است که سرعتی برابر با ۳۲ هزار کیلومتر در ساعت دارد. این ویدیو ماموریت ۲ ساعته‌ی افق‌های نو از ابتدا تا انتها را تنها در ۱۶ ثانیه جمع‌آوری کرده است.

در این مورد بیشتر بخوانید :

هفت کشف شگفت‌انگیز پس از گذر افق‌های نو از کنار پلوتو

افق‌های نو در راه رسیدن به پلوتو

کاوشگر «افق‌های نو» چگونه از از میان پلوتو و اقمارش عبور کرد

شادی افراد پروژه‌ی افق‌های نو هنگام گذر

نخستین تصاویر پلوتو و کارن پس از گذر منتشر شد

پلوتو به روایت تصویر از گذشته تاکنون

آخرین تصاویر پلوتو

برگرفته از : زومیت و کانوت

ثبت دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی