زیر آسمان ایران

پنجره ای به سوی شگفتی های کیهان

زیر آسمان ایران

پنجره ای به سوی شگفتی های کیهان

زیر آسمان ایران

میلیون ها سال است که شب هنگام آسمان را ستارگان چشمک زن و حیرت انگیز می پوشاند و کره زمین بسان فرفرهای چرخان خورشید را دور می زند و بشر هزاران سال است که به رصد آسمان پرداخته و همچنان در تکاپوی جست و جوی عمیق تر آسمان است زیر آسمان ایران
نگاهی است به آنچه که در دنیای هیجان انگیز نجوم در حال وقوع است و پنجره ای هرچند دریچه وار به سوی شگفتی های کیهان.

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۱ ثبت شده است

شمارش معکوس برای خورشید گرفتگی کامل 23 آبان

دوشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۱، ۰۸:۵۶ ق.ظ

  تنها خورشید گرفتگی کامل سال 2012 میلادی در روزهای 13 و 14 نوامبر (23 و 24 آبان) در بخش هایی از نیمکره جنوبی زمین شامل استرالیا و نیوزیلند قابل مشاهده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آخرین خورشید گرفتگی کامل در 11 جولای 2010 میلادی به وقوع پیوست. طی روزهای اخیر ایالت کوئینزلند در شمال استرالیا به عنوان بهترین منطقه رصد خورشید گرفتگی کامل سال جاری میلادی، شاهد حضور شمار زیادی از محققان نجوم است که پس از دو سال انتظار قصد دارند این پدیده زیبا را به صورت مستقیم مشاهده کنند.

این پدیده با توجه به اختلاف زمانی و محاسبه وقت محلی در استرالیا و نیوزیلند روز چهارشنبه و در مناطق دیگر در ساعات پایانی روز سه شنبه روی می دهد.

  • مهدیه

صورت فلکی جبار

پنجشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۱، ۰۹:۰۸ ق.ظ
این عکس رو در زمستان سال ۸۷ در یک شب رصدی گرفتم  با دوربین پاورشات کانن.

صورت فلکی جبار و ثور رو در عکس مشاهده می کنید.

  آسمانتان صاف ...

 

  • مهدیه

هفتمین مسابقه سراسری نجوم

جمعه, ۱۲ آبان ۱۳۹۱، ۰۷:۰۷ ق.ظ
مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی نجومی قم هفتمین دوره از مسابقات سراسری نجوم را جمعه دهم آذرماه ۹۱ برگزار می کند.

وب سایت مرکز

برای ثبت نام در آزمون اینجا کلیک کنید.

با آرزوی موفقیت  

  • مهدیه

جشنواره مسابقات جام آسمان شب

چهارشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۱، ۰۶:۴۰ ق.ظ
مجله آسمان شب که یکی از بهترین مجلات نجومی کشور هست اقدام به برگزاری جشنواره مسابقات جام آسمان شب کرده که در بخش های مختلف برگزار میشه و جایزه ی جذاب اون ارسال آثار منتخب به فضاست.

یادتون باشه که تا ۱۵ آذرماه فرصت دارید.

برای اطلاع از موضوعات و بخش های مختلف جشنواره اینجا کلیک کنید.

آسمانتان صاف

 APOD--10-June--Nightsky.gif

  • مهدیه
در ادامه ارسال تصاویر جالب از سطح سیاره مریخ، یک تصویر جدید از چشم‌انداز 4000 کیلومتری رونمایی شده که بسیار شبیه به دره گراند کانیون زمین است.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این تصاویر چشمگیر که اخیرا توسط سازمان فضایی اروپا رونمایی شده، نشان‌دهنده دره‌وار مارینر بوده که تصور می شود با طول 4000 کیلومتر، عرض 200 کیلومتر و عمق 10 کیلومتر بزرگترین دره منظومه شمسی باشد.

این منظره بر اساس داده‌های بدست آمده از 20 مدار مختلف فضاپیمای مارس اکسپرس سازمان فضایی اروپا ساخته شده است که تقریبا 10 برابر بزرگتر و پنج برابر عمیقتر از دره گراند کانیون زمین است.

ادامه مطلب

  • مهدیه