زیر آسمان ایران

پنجره ای به سوی شگفتی های کیهان

زیر آسمان ایران

پنجره ای به سوی شگفتی های کیهان

زیر آسمان ایران

میلیون ها سال است که شب هنگام آسمان را ستارگان چشمک زن و حیرت انگیز می پوشاند و کره زمین بسان فرفرهای چرخان خورشید را دور می زند و بشر هزاران سال است که به رصد آسمان پرداخته و همچنان در تکاپوی جست و جوی عمیق تر آسمان است زیر آسمان ایران
نگاهی است به آنچه که در دنیای هیجان انگیز نجوم در حال وقوع است و پنجره ای هرچند دریچه وار به سوی شگفتی های کیهان.

جزئیات ماراتن شب رصدی مسیه در پاسارگاد

دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۸۹، ۱۱:۰۳ ب.ظ

دبیر انجمن نجوم اهواز از برگزاری ماراتن منطقه ای مسیه خبر داد و گفت: ماراتن منطقه‌ای "مسیه" جنوب و جنوب غرب ایران در منطقه باستانی و فرهنگی پاسارگاد در روزهای 26 و 27 فروردین ماه جاری برگزار می شود.


خسرو جعفری زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ماراتن مسیه به رصد 110 جرم غیر ستاره ای می گویند که در فهرستی به نام "مسیه" جای دارد افزود: این اجرام آسمانی شامل کهکشان، خوشه ستاره ای و سحابی می شود که توسط رصدگران در یک شب رصدی، رصد خواهد شد. در ایران از سال 1380 رقابت مسیه تحت نظارت شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران برگزار شد که تاکنون 9 دوره از آن برگزار شده است.

وی با تاکید بر اینکه رقابت منطقه ای مسیه در استان های خراسان رضوی، اصفهان، یزد و کرمان برگزار شده است اظهار داشت: محل برگزاری این دوره از رقابت ها در استان باستانی و فرهنگی فارس و شهر پاسارگاد است. این دوره به میزبانی شرکت اکوتوریستی و نجومی پاسارگاد و در دو بخش آموزشی و رقابتی برگزار می شود.

دبیر انجمن نجوم اهواز با بیان اینکه اولویت پذیرش با استانهای فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، لرستان و هرمزگان است ادامه داد: متقاضیان سایر استانها پس از بررسی برای حضور در این رقابت پذیرش خواهند شد.

وی به ابزارهای لازم برای حضور در این رقابت اشاره کرد و یادآور شد: متقاضیان شرکت در ماراتن مسیه می تواند از انواع دوربین های دوچشمی، تلسکوپ بازتابی و شکستی و تلسکوپهای دست ساز استفاده کنند و محدودیتی از نظر اندازه قطر دهانه وجود ندارد. علاوه بر این لازم است تا شرکت کنندگان نقشه آسمان مانند Sky Atlass 2000 و The Oserver را تا حداکثر قدر 8 را به همراه داشته باشد.

جعفری زاده همچنین به سطح علمی رقابت منطقه ای مسیه اشاره و خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در بخش "رقابتی" ماراتون مسیه باید تمامی صورت های فلکی نیمکره شمالی و مکان اجرام آسمانی که در فهرست مسیه آمده است را به درستی بدانند.
 
بخشهای ماراتون مسیه


وی بخش رقابتی و بخش آموزشی را از قسمتهای این ماراتن نام برد و اضافه کرد: در بخش رقابتی  رصدگرانی که بیش از نیمی از اجرام فهرست مسیه را رصد کرده اند حضور خواهند داشت و طی یک شب رصدی، اجرام مورد نظر را رصد می کنند. بخش آموزشی نیز ویژه رصدگران علاقه مندی است که تاکنون کمتر از نیمی از اجرام فهرست مسیه را رصد کردند. شرکت کنندگان در رده آموزشی باید با اصول رصد اجرام غیرستاره ای آشنا و حداقل 10 جرم مسیه را رصد کرده باشند.
 
جعفری زاده ادامه داد: در بخش "رقابتی" داوران که از رصدگران باتجربه کشور هستند، بر روند صحت کار رصدگران نظارت خواهند داشت و نتایج رصدها را همراه با خود رصدگران ثبت خواهند کرد.
 
دبیر انجمن نجوم اهواز اظهار داشت: متقاضیان برای ثبت نام در این ماراتن می توانند به آدرس 
www.starparty.ir مراجعه کنند.

فهرست مسیه

شارل مسیه ستاره شناس فرانسوی بود که شهرت او به خاطر فهرست کردن ۱۰۳ جرم آسمانی است. "مسیه" که با هدف کشف دنباله دارها در رصدخانه نیروی دریایی پاریس رصد می کرد در تاریخ ۲۸ اوت ۱۷۵۸ به طور کاملا اتفاقی متوجه جرمی در آسمان شد که تصور کرد یک دنباله دار است، اما این جرم مه آلود اصلا حرکت نداشت. این جرم "سحابی خرچنگ" در نزدیکی ستاره "زتا-ثور" بود که به عنوان اولین جرم غیر ستاره ای "مسیه" با عنوان M۱ ثبت شد.
 
مسیه برای اینکه چنین اجرام غیرستاره ای را با دنباله دارها اشتباه نگیرد، شروع به یافتن و فهرست کردن اجرام غیرستاره ای کرد. از این رو فهرستی از 103 جرم غیرستاره ای را به ثبت رساند و در ۱۷۷۴ این فهرست با تائید فرهنگستان علوم فرانسه در پاریس، منتشر شد.انتشار این فهرست باعث شد تا اجرام غیر ستاره ای که توسط سایر ستاره شناسان کشف می شود به این فهرست اضافه شود. 

  • ۸۹/۰۱/۱۶
  • مهدیه

ثبت دیدگاه (۴)

  • *.♥مست و تنها♥.*
  • Salaaaam
    Khoooobi??
    che khabara!
    mer30 ke sar zadii
    salam beresoon, ta baad bye bye
    inshalah ye rooz beri faza!!
    سلام
    مطالبه وب شما جالبن
    موفق باشین
    mysaturn23 J R
    سلام .وب خیلی خوبی دارید ، اگه با تبادل لینک موافقین وب من رو با نام
    IRANSCIENCE لینک کنید. من شما رو با نام ( زیر آسمان ایران ) لینک کردم.
    با آرزوی موفقیت برای شما و وبتون
    anahidgroup
    nightsky1388
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی