زیر آسمان ایران

پنجره ای به سوی شگفتی های کیهان

زیر آسمان ایران

پنجره ای به سوی شگفتی های کیهان

زیر آسمان ایران

میلیون ها سال است که شب هنگام آسمان را ستارگان چشمک زن و حیرت انگیز می پوشاند و کره زمین بسان فرفرهای چرخان خورشید را دور می زند و بشر هزاران سال است که به رصد آسمان پرداخته و همچنان در تکاپوی جست و جوی عمیق تر آسمان است زیر آسمان ایران
نگاهی است به آنچه که در دنیای هیجان انگیز نجوم در حال وقوع است و پنجره ای هرچند دریچه وار به سوی شگفتی های کیهان.

مریخ نورد روح در گل گیر کرد

پنجشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۸۸، ۰۵:۱۱ ق.ظ

مریخ نورد گیر کرده درخاک  این بار تصویری استثنایی ارسال می کند

 

مریخ نورد ناسا موسوم به «روح» که چندی پیش اعلام شد در خاک مریخ گرفتار شده، در همین وضعیت هم موفق شد تا برای اولین بار و البته استثنایی ترین تصاویر را از قسمت تحتانی و محفظه زیرین خود تهیه و برای محققان ناسا ارسال کند.

 

این تصاویر جدید به محققان نشان می‌دهد که چه عامل یا تخته سنگی توانسته حرکت «روح» را متوقف کند.


دانشمند‌ان ناسا اعلام کردند: در عین حال عکسها و آزمایشهای بیشتری مورد نیاز است تا اعضای این تیم عملیاتی بتوانند راه کار مناسبی را برای رهایی مریخ نورد از این دام شنی  پیدا کنند.


کاوشگر مریخی روح از اوایل ماه سال جاری میلادی در میان ریگ ها به دام گرفتار شد و چرخهای آن تا نیمه در درون خاک و شن مریخ فرو رفت.  دانشمند‌ان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) می‌گویند: این قسمت از خاک مریخ مانند آرد نرم است. متخصصان این ماموریت نگران هستند که این مریخ نورد به حدی در عمق این خاک فرو رود که دیگر در میان سنگها احاطه شده و نتواند تصویر برداری کند. عاملی که وضعیت را بیشتر پیچیده کرده این است که روح فقط با 5 یا 6 چرخ خود می‌تواند حرکت کند، چرا که یکی از چرخهای آن در سال 2006 از کار افتاد. یکی دیگر از چرخها نیز مورد اصابت تکه سنگی قرار گرفت که باعث شد کل روبات حدود 14 درجه به سمت چپ تغییر جهت دهد.

جان کالاس، مدیر پروژه مریخ نوردان در آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) ناسا در این باره خاطر نشان کرد: اولین بار است که چنین گرفتاری جدی برای یکی از مریخ نوردان ناسا رخ می‌دهد. سیستم پژوهشی و مشاوره‌یی ناسا قبل از هر اقدام بیشتر و مخاطره آمیز در این زمینه تصمیم گرفتند از تصویربردار میکروسکوپی روح در انتهای بازوی روباتیک آن استفاده کنند تا عکسهایی از منطقه زیر مریخ نورد به دست بیاورند هر چند دوربینی که برای گرفتن عکسهای نزدیک از خاک و سنگهای مریخی استفاده می‌شود، برای این هدف طراحی نشده بود. گفتنی است، که مریخ نورد همزاد روح یعنی فرصت در شرایط طبیعی به کار خود مشغول است.

منبع:آسمان پارس

  • ۸۸/۰۳/۲۱
  • مهدیه

ثبت دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی