زیر آسمان ایران

پنجره ای به سوی شگفتی های کیهان

زیر آسمان ایران

پنجره ای به سوی شگفتی های کیهان

زیر آسمان ایران

میلیون ها سال است که شب هنگام آسمان را ستارگان چشمک زن و حیرت انگیز می پوشاند و کره زمین بسان فرفرهای چرخان خورشید را دور می زند و بشر هزاران سال است که به رصد آسمان پرداخته و همچنان در تکاپوی جست و جوی عمیق تر آسمان است زیر آسمان ایران
نگاهی است به آنچه که در دنیای هیجان انگیز نجوم در حال وقوع است و پنجره ای هرچند دریچه وار به سوی شگفتی های کیهان.

۳ مطلب در دی ۱۳۸۸ ثبت شده است

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران از وقوع خورشیدگرفتگی در 25 دی ماه خبر داد و گفت: این کسوف (خورشیدگرفتگی) از نوع حلقوی است که مردم ایران نیز می توانند به صورت جزئی آن را مشاهده کنند.


اسدالله قمری نژاد، در گفتگو با خبرنگار مهر ، با بیان این مطلب افزود: این خورشید گرفتگی از غرب آفریقا آغاز می شود و در شرقی ترین نقطه چین به پایان می رسد.

وی با تاکید بر اینکه این خورشیدگرفتگی از نوع حلقوی است، اظهار داشت: این نوع از خورشیدگرفتگی هنگامی رخ می دهد که از سطح زمین، اندازه ظاهری ماه کوچکتر از اندازه ظاهری خورشید دیده می شود در گرفت حلقوی بخشی از خورشید به صورت حلقه روشن در اطراف ماه قابل رویت خواهد بود.

قمری نژاد با بیان اینکه این گرفت بیست و سومین گرفت از 70 گرفت دوره 141 ساروسی است، ادامه داد: هر ساروس عبارت است از یکسری گرفت هایی که با فاصله 18 سال و 11 روز و 8 ساعت به طور منظم رخ می دهد.

جزئیات خورشیدگرفتگی

وی با اشاره به جزئیات این پدیده کیهانی، خاطر نشان کرد: در این پدیده در بهترین شرایط ماه میان زمین و خورشید قرار می گیرد و هر چه از خط مرکزی "گرفت" دور شویم این گرفت جزیی دیده می شود بهترین وضعیت گرفت حلقوی در اقیانوس هند خواهد بود.

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با اشاره به اینکه 20 درصد این خورشید گرفتگی در ایران قابل مشاهده است، یادآور شد: این خورشید گرفتگی در ایران به وقت رسمی ( نصف النهار مرزی ایران) از ساعت 9 و 20 دقیقه تا 9 و 30 آغاز می شود و تا ساعت 11 و 30 دقیقه ادامه دارد.

بهترین نقطه مشاهده گرفت در ایران

به گفته وی بهترین نقطه مشاهده گرفت در ایران در شهرهای جنوبی کشور است و هرچه به سمت شهرهای شمالی کشور حرکت کنیم کمترین مقدار کسوف مشاهده می شود.

هشدار برای رصد خورشید گرفتگی  

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران، با تاکید بر استفاده از ابزارهای مناسب برای رصد خورشیدگرفتگی گفت: برای رصد این پدیده لازم است از فیلترهای مناسب استفاده شود.

قمری نژاد همچنین تاکید کرد: رصدگران قبل از رصد کسوف لازم است فیلترهای خود را بررسی کنند تا نسبت به وجود سوراخ و پارگی در سطح آن اطمینان حاصل کنند در غیر این صورت دچار آسیبهای جدی در ناحیه چشم می شوند.

منبع: مهر

  • مهدیه

طلوع صورت فلکی شکارچی برفراز هیمالیا

سه شنبه, ۱۵ دی ۱۳۸۸، ۱۲:۵۵ ق.ظ

عکس از آقای اشین دانیلی ذاکاریان

 مشاهده تصاویر بیشتر : سایت نماهای رویایی

  • مهدیه
از نظر علمی وجود آب بصورت مایع در دمای 167- امکان ندارد. در نتیجه باید در مکانهایی سرد نظیر قطب‌های ماه آب به شکل یخ تجمع کرده باشد. اما ...

از نظر علمی وجود آب بصورت مایعی پایدار در دمای 167- امکان ندارد. در نتیجه باید در مکانهایی سرد نظیر قطب‌های ماه یا گودال‌هایی که نور خورشید را دریافت نمی‌کنند آب به شکل یخ تجمع کرده باشد. اما فضا‌پیمای LCROSS  ناسا در مهر ماه امسال پس از برخورد با چنین گودالی در سطح ماه، بنام کابئوس (Cabeus)، آب پیدا کرد.

 

http://www.newscientist.com/data/images/ns/cms/dn18321/dn18321-1_500.jpg

 

اما رصد های اخیر مدار‌گرد اکتشافی ماه (LRO)، نشان می­دهد که بسیاری از مناطقی که در نزدیکی قطب جنوب همیشه در سایه هستند خشک و مناطقی که نور دریافت می‌کنند مرطوب می‌باشند.

 

این رصدها به دنبال آزمایش­های "آشکارساز نوترونی ماه" (LEND)، که با سنجش میزان نوترون‌هایی که از ماه ساتع می‌شود امکان وجود آب را بررسی می‌کند، انجام شد. آب و مواد دیگری که در ساختار آنها هیدروژن وجود دارد باعث کاهش تعداد نوترونهای پایدار می‌شوند.

LEND به بررسی 37 گودال در مناطق همیشه تاریک که نزدیک به قطب جنوب هستند پرداخت و تنها در 3 گودال به نام‌های کابئوس، فاستینی وشوماخر، مقادیر قابل توجهی هیدروژن یافت شد. چند منطقه آشکار دیگر نیز وجود هیدروژن را نشان می‌دهند.

پایگاه خبری ماهنامه نجوم

  • مهدیه